Versenyek
Versenyek
Iskola | Város | Csapatnév | Tagok | Sorrend |
Szent István Katolikus Általános Iskola és Óvoda | Mezőtúr | Pindúr Pandúrok 8.o | Bíró Kitti | 1. |
Bordács Bianka | ||||
Tóth Viktória | ||||
Szolnoki II: Rákóczi Ferenc Magyar-Német Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola | Szolnok | 7.o | Fazekas Bence | 2. |
Szalai-Almádi Zente | ||||
Zsíros Roland | ||||
Öcsödi József Attila Általános Iskola | Öcsöd | ATK osztag | Jakab Kamilla | 3. |
Farkas Tibor | ||||
Árvai Alina | ||||
Martfűi József Attila Általános Iskola | Martfű | Martfűi Jegesmedvék | Forgó Botond | 4. |
Kelemen Levente Vince | ||||
Józan Szófia Diána | ||||
Mezőtúri Általános Iskola és AMI Kossuth Lajos Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Ált. Iskola | Mezőtúr | 8.o | Krech Janka | 5. |
Juhász Bence | ||||
Kovács László | ||||
Mezőtúri II. Rákóczi Ferenc Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Ált. Iskola és AMI | Mezőtúr | Csató Vénusz | 5. | |
Csuka Renáta | ||||
Nagy Attila |
TEVE
(Teleki Természettudományos Vetélkedő)
általános iskolák 6-7-8. évfolyama számára
Kíváncsi gyerek vagy?
Van két jó barátod?
Szereted a csokoládét?
Ha a fenti kérdésekre igen a válaszod, akkor itt a helyed a Teleki Természettudományos Vetélkedőn!
A vetélkedőn Mezőtúr és térsége iskolái vesznek részt. A nevezés ingyenes. A vetélkedő két fordulós.
I. forduló (iskolai)
Az elküldött írásbeli feladatlapokat a 3 fős csapatok együtt oldják meg. A megoldott feladatokat az iskola viszszaküldi a Telekibe (levélben vagy e-mailben) 2022. október 26 -ig. A kitűzött feladatok az iskolánk honlapján is megtalálhatóak.
Az eredményt 2022. november 7 -ig honlapunkon közöljük az iskolákkal.
II. forduló - döntő
A legjobb 6 csapatot meghívjuk a döntő re, amely 2022 november 15 -én 14.00 órakor lesz. A verseny résztvevői a nevezésükkel elfogadják, hogy az
eredményeik, illetve a döntőn készülő fotók az iskola honlapjára felkerülnek.
A legjobb csapat vándorkupát kap.
Szeretettel várunk egy vidám vetélkedőre!
TEVE verseny feladatsora 2022
Felhívás
angol olvasási versenyre.
Az angol munkaközösség olvasási versenyt hirdet a
7-14. évfolyamos diákok részére.
7-8. évf.:
(általános tanrendű): The Happy Prince (mm publications Graded Readers 1)
(Két tanítási nyelvű ált. isk.): Frankenstein (Oxford Bookworms Library 3)
9. évf.:
(általános tanrendű): The Magic Ring
(Két tanítási nyelvű ált. isk.): Captain Grant’s Children
10. évf.:
(általános tanrendű): Excalibur
(Két tanítási nyelvű ált. isk.): A midsummer night’s Dream
11. évf.:
(általános tanrendű): The Hound of the Baskervilles
(Két tanítási nyelvű ált. isk.): The Creeping Man
12. évf.:
(általános tanrendű): Captain Grant’s Children
(Két tanítási nyelvű ált. isk.): Moby Dick
13-14. évf.: A Midsummer Night’s Dream
A verseny egy teszt megírása lesz, 2022. november 17-én (csütörtökön) az 1. nyílt napon,
11:00-tól a 7., 8. osztályos általános iskolásoknak, illetve 2022. november 18-án (pénteken)
a 2. nyílt napon, 11:00-től a saját 9-14. évfolyamos diákjainknak.
Kérünk minden olvasó diákot, hogy november 11-ig (péntekig) jelezze angoltanáránál, hogy
szeretne versenyezni.
Jó olvasást, jó készülést kívánnak az iskola angoltanárai!
125 éves a Teleki!
Kedves telekis diák!
Iskolánk 125. éves fennállását ünnepli, s ebből az alkalomból egy rendhagyó versenyt hirdet.
Ha érdekelnek a filmek, ha a mozgóképi nyelvben otthon vagy (vágtál már videót, készítettél
kisfilmet, etűdöt, animációt stb.), akkor ez a verseny Neked szól! Ha még nem csináltál ilyet,
de érdekelnek a kihívások, ne sétálj tovább, olvasd el, mit várunk tőled!
A verseny témája:
- maximum 10 perces kisvideókkal lehet pályázni
- az elkészített művek a telekis életről szóljanak és/vagy
- fantáziafilmeket várunk a suli kezdetétől egészen napjainkig
- bármilyen technikát és műfajt alkalmazhatsz (animáció, báb, kosztümös film,
dokumentumfilm, krimi, híradó, valóságshow, interjú stb.)
- egy versenyző illetve csapat több videóval is benevezhet
Az elkészült művek beküldési határideje: 2022. november 25.
A pályaműveket privát youtube-videóként kell feltölteni, majd a linket elküldeni a következő
ímélcímre: darvassandor96@gmail.com
A művek díjazása két kategóriában történik:
- tanári zsűri rangsorolja a videókat
- közönség szavazása alapján is lehet nyerni
Aki úgy érzi, kihívás számára mindez, meg tudja mutatni kreativitását, felkeltette
érdeklődését a verseny, kezdjen bele.
Gondold végig, tervezz, forgass, vágj, utószinkronozz!
Mutasd meg, hogy ki vagy, hogy kik vagyunk mi, telekisek!
A „hóbortos grófnő” is, aki megálmodta ezt a sulit, biztosan kíváncsian várja, mit tudsz neki
mutatni!
Kassza Ásza vetélkedő a mezőtúri TELEKIBEN!
Érdekel a pénz világa? Érdekel a gazdálkodás? Szeretnél egy jó szakmát tanulni a Telekiben? Akkor ez a vetélkedő neked szól!
Készíts egy képzelt riportot a pénzügyminiszterrel vagy a Magyar Nemzeti Bank elnökével! Mit kérdeznél tőlük esetleg milyen javaslatokat tudnál tenni nekik. A riportot elkészítheted írásban, hangfáljban vagy videóban is. A kész anyagot juttasd el a Telekibe postán, személyesen (5400, Mezőtúr, Dózsa Gy. út 17.) vagy e-mailben (titkarsag@telekimezotur.hu) 2022. november 14-ig!
Légy kreatív és alkoss egy plakátot a megadott szempontok szerint és juttasd el a Telekibe postán, személyesen (5400, Mezőtúr, Dózsa Gy. út 17.) vagy e-mailben (titkarsag@telekimezotur.hu) 2022. november 14-ig!
A legjobb 8 beküldő részt vehet egy jó hangulatú, vidám vetélkedőn a Telekiben.
Ha bekerültél a döntőbe, hozzd magaddal az egyik barátodat is!
Szeretettel vár a közgazdasági munkacsoport!
60 éves a közgazdasági képzés a Telekiben. Alkoss egy olyan plakátot, amelyben megjelenik ez a jeles évforduló! Bármilyen technikával dolgozhatsz, ha úgy tartja kedved rajzolj, fess vagy készíts montázst, akár digitális technikával is szárnyalhat a fantáziád.
Felhívás!
2022/2023. tanévben a Karcagi SzC Teleki Blanka Gimnázium, Technikum és Kollégium humán munkaközössége ismét meghirdeti a Teleki-történelemversenyt az általános iskolák 7. és 8. évfolyamos tanulói részére.
- A XXI. versenynek ebben az évben is lesz két írásbeli fordulója és szóbeli döntője
- Nevezési díj nincs.
- Nevezni mindkét korosztályban két fős „csapatokkal”, az első és a második forduló feladatainak megoldásával és beküldésével lehet.
- A szóbeli döntőre a két írásbeli fordulóban 10 legjobb pontszámot elért csapatot hívjuk be.
Az írásbelik kérdéseit az Árpád-kor, és az Anjou királyok témaköréből állítottuk össze.
A megoldások elküldése postai úton és emailben is lehetséges. Elektronikus küldés esetén a teleki.tori@gmail.com címre várjuk a megoldásokat!
Kérjük, minden esetben pontosan legyen feltüntetve a beküldött megoldásokon a versenyzők neve és az iskolájuk neve, címe, felkészítő tanár neve!
Mellékelten megküldjük az I. írásbeli forduló feladatsorát. A feladatok elérhetőek és letölthetőek lesznek az iskola honlapjáról is!
Felhasználható irodalom:
https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9_nat2020/
https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9_nat2020/lecke_05_017
https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9_nat2020/lecke_06_022
BEKÜLDÉSI HATÁRIDŐ: 2022. december 9.
Majoros Gergely Lovas Lajos
igazgató sk. történelem mkv. sk
Mezőtúr, 2022. november 22.
FELADATOK I.
I.feladat:
Rajzos feladat:
Készítsetek rajzot a Sajó hídjának tatárok általi elfoglalásáról, vagy a tatárok Vereckei hágón történt betöréséről!
(A4-es méretben. Használd az internetet!)
II.feladat:
Esszé feladat
Írj tudósítást, vagy hadijelentést a menekülő IV. Bélát üldöző Kádán tatár vezér nevében!
(Minimum 1, maximum 2 oldalon! Használd az internetet!)
III. feladat
Válaszoljatok a következő kérdésekre!
- Ki volt Szent László édesapja és testvére?
- K volt Szent László nagyapja és mi történt vele?
- Melyik egyházmegye püspökévé akarta állítani I. László a későbbi Kálmán királyt!
- Hány dénárt ért ebben az időben 1 penza, mennyi súlyú ezüstöt jelent ez?
- Mennyi érték felett várt halálos ítélet I. László törvényeiben a tolvajra?
- Hogyan változott meg ez az értékhatár Könyves Kálmán uralkodása idején?
- Horvátország elfoglalásával melyik állammal került szembe Magyarország?
- Melyik két állammal került hatalmi harcba Magyarország a dalmáciai városok elfoglalásával?
- Melyik két püspökség jött létre a László és Kálmán uralkodása alatt?
- A báni méltóságra kinevezett egyén mely területeket irányította, milyen jogkörei voltak?
- Kiknek a munkáját segítették a káptalanok? Milyen tevékenységet folytattak még?
- Milyen fontos kormányzati intézményt hozott létre III. Béla királyunk?
- II. András „új berendezkedés” politikájának mi volt a célja?
- Sorolj fel 3 Árpádházi szentet, akinek az életéről legenda keletkezett
- Az Aranybulla több pontja a szervienseknek és a várjobbágyoknak kedveztek, de volt olyan is, amelyik a báróknak. Írj erre két példát!
- Mennyi időre volt szükségük a tatároknak a betöréstől kezdve, hogy a leigázzák a Tiszántúlt és a Duna-Tisza közét?
- Mi tette lehetővé, hogy a tatárok 1242 elején átkeljenek a Dunán?
- Mit ajánlott fel a királyi házaspár az Istennek Magyarország megmentéséért?
- Milyen „segítségben” részesítette Babenberg Frigyes a menekülő IV. Bélát?
- Miben különbözött a magyar familiaritás a nyugati hűbériségtől?
Jó munkát!
A II. forduló feladatai: Anjou-kor
I. A források és ismereteid alapján válaszolj a kérdésekre!
- Így nevezzük az országos tisztségekhez kötött adománybirtokokat:
- 1304-től I. Károly híve, halála után fiai szembefordultak az uralkodóval, aminek a rozgonyi csata lett a következménye 1312-ben:
- Kán László, erdélyi vajda ebben az évben adta vissza az uralkodónak a Szent Koronát:
- Hogyan nevezzük magyarul a firenzei aranypénzt, melynek mintájára az Anjou aranyforintot verték?
- Mi díszítette az aranyforint hátulját a pénzérme megjelenésekor?
- Hány gramm tiszta aranyat tartalmazott az új fizetőeszköz?
- A Magyar Királyság az Anjou korban az európai aranytermelés hány százalékát adta?
- Kizárólagos jog valamilyen tevékenység végzésére:
- Mit jelképezett a Szent Korona az Anjouk korában?
- Honnan származik az alábbi idézet? Ki a mű szerzője?
„Az Úr 1358. esztendejében, áldozócsütörtök nyolcadába eső kedden [május 15.] kezdtem el ezt a krónikát a magyarok régi és legújabb tetteiről, származásáról és gyarapodásáról, győzelméről és merészségéről; különféle régi krónikákból szedegettem össze, átvéve helyes megállapításaikat és teljesen megcáfolva tévedéseiket. Az Úr nevében. Ámen.”
- Kik rendelkezhettek bandériummal az Anjou-korban?
- Milyen új külpolitikai fenyegetettség jelent meg I. Nagy Lajos balkáni hadjáratai során?
- Milyen örökléssel kapcsolatos változást sikerült elfogadtatni Lengyelországban a perszonálunió idején?
- Az Aranybulla mely rendelkezése változott az 1351-es törvényekben?
„Hogy az örökösök hátrahagyása nélkül elhaló nemeseknek jogukban és szabadságukban álljon az egyháznak, avagy tetszésük szerint mások részére, élők közt vagy halál esetére adakozni, hagyományt tenni, birtokaikat eladni vagy elidegeníteni.” Sőt ellenkezőleg […] ne legyen joguk ezt megtenni, hanem birtokaik jog és törvény szerint, tisztán és feltétlenül, minden ellentmondás nélkül, legközelebbi atyafiaikra és nemzetségeikre háramoljanak […]”
- Milyen célt szolgált a kilenced bevezetése?
- Ki volt az Anjou-ház utolsó férfi tagja?
- Miért voltak kedvezőbb helyzetben a mezővárosban élők a falvak lakóival szemben?
- Kitől származik I. Nagy Lajos lovagkirályi erényeit is bemutató életrajza?
- Milyen stílusban épült a diósgyőri vár?
- Ki száműzte négy évre a budai zsidóságot?
II. Gyakorlati feladat:
Alkoss meg egy általad választott lovagkori fegyvert!
III. PPT:
Nagy Lajos, a hódító címmel készíts 10-12 diából álló ppt-t!
Források:
https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9_nat2020/lecke_06_019
https://www.nkp.hu/tankonyv/tortenelem_9_nat2020/lecke_06_022